Menu

Zwracamy się z prośbą do wszystkich parafian o wypełnienie poniższej ankiety i odesłanie je mailem w pliku tekstowym z odpowiedziami na adres:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Poniższą ankietę można ściągnąć także bezpośrednio klikając tutaj.


 

Poniższa seria pytań pozwala Kościołom partykularnym na wzięcie aktywnego udziału w przygotowaniu Synodu Nadzwyczajnego, którego celem jest głoszenie Ewangelii w kontekście wyzwań duszpasterskich wobec współczesnej rodziny.


1 . Rozpowszechnienie Nauki o Rodzinie na podstawie Pisma Świętego i Magisterium Kościoła


a) Opisz , w jaki sposób nauczanie Kościoła Katolickiego na temat wartości rodziny zawarte w Biblii, Gaudium et spes, Familiaris Consortio i innych dokumentach Magisterium posoborowego jest dziś rozumiane przez ludzi? Jaką formację otrzymują wierni w nauczaniu Kościoła o życiu rodzinnym?

b ) W przypadkach, w których nauczanie Kościoła jest znane,  czy jest ono akceptowane w pełni i czy są trudności z wprowadzeniem go w życie? Jeśli tak, to jakie?


c ) W jakim stopniu  nauczanie Kościoła jest rozpowszechnione w programach duszpasterskich na poziomie krajowym, diecezjalnym i parafialnym? Jaka jest katecheza o rodzinie?


d ) W jakim stopniu (jakie aspekty w szczególności) nauczanie to jest rzeczywiście znane, zaakceptowane, odrzucone i /lub krytykowane w obszarach poza Kościołem ? Jakie są czynniki kulturowe, które utrudniają pełne przyjęcie nauczania Kościoła o rodzinie?

 

2 . Małżeństwo według prawa naturalnego


a) Jakie miejsce ma idea prawa naturalnego w sferze kulturalnej społeczeństwa: w instytucjach, edukacji, środowiskach akademickich i ogólnie wśród ludzi? Jakie idee antropologiczne leżą u podstaw dyskusji o naturalnej podstawie rodziny?


b ) Czy idea związku pomiędzy mężczyzną a kobietą wywodząca się z prawa naturalnego jest powszechnie przyjęta przez ogół ochrzczonych?


c ) W jaki sposób teoria i praktyka związku mężczyzny i kobiety opartego na prawie naturalnym jest kwestionowana w tworzeniu rodziny? Jak ta kwestia jest przedstawiana i rozwijana w instytucjach świeckich i w Kościele ?


d ) Opisz w jaki sposób opieka duszpasterska postępuje w przypadku, gdy niepraktykujący katolicy lub zadeklarowani niewierzący proszą o zawarcie małżeństwa?


3 . Duszpasterstwo rodzin w ewangelizacji


a) Jakie doświadczenia pojawiły się w ostatnich dziesięcioleciach w sprawie przygotowania do małżeństwa ? Jakie działania są podejmowania w celu pobudzania ewangelizacji małżeństwa i rodziny? Jak można promować świadomość rodziny jako "domowego Kościoła"?


b ) Do jakiego stopnia skuteczne były propozycje sposobu modlitwy w rodzinie, uwzględniające złożoność współczesnego życia i kultury?


c ) W jaki sposób w dobie kryzysu pokoleniowego rodziny chrześcijańskie są w stanie wypełnić swoje powołanie w przekazywaniu wiary?


d ) W jaki sposób Kościoły lokalne i ruchy duchowości rodzinnej są w stanie stworzyć sposoby działania, które mogą stać się przykładem do naśladowania?


e) Jaki specyficzny wkład w rozprzestrzenianiu wiarygodnej i całościowej idei małżeństwa i rodziny chrześcijańskiej mogą mieć współczesne małżeństwa i rodziny?


f ) Jaką opiekę duszpasterską zapewnia Kościół we wspieraniu i formacji par w sytuacjach kryzysowych?


4 . Duszpasterstwo w ​​niektórych trudnych sytuacjach związanych ze stanem cywilnym


a) Czy konkubinat ad experimentum jest duszpasterską rzeczywistością w realiach Kościoła lokalnego? Jaki w przybliżeniu procent wiernych żyje bez ślubu?


b ) Czy istnieją związki, które nie są sformalizowane ani religijnie ani cywilnie? Czy są dostępne wiarygodne statystyki?


c ) Czy pary żyjące w separacji oraz ludzie rozwiedzeni, którzy wstąpili w ponowny związek małżeński są rzeczywistością duszpasterską lokalnego Kościoła ? Czy można w przybliżeniu podać ich procent ? W jaki sposób radzą sobie z tą sytuacją odpowiednie programy duszpasterskie ?


d ) We wszystkich powyższych przypadkach, w jaki sposób ochrzczeni traktują swoją nieuregulowaną sytuacją? Są świadomi nieuregulowanego statusu? Czy jest im to po prostu obojętne ? Czy czują się zmarginalizowani lub cierpią z powodu niemożności otrzymania sakramentów ?


e) Jakie pytania stanowią rozwiedzeni żyjący w nowych związkach dla Kościoła w kwestii sakramentów Eucharystii i pojednania? Ile osób spośród znajdujących się w powyższej sytuacji prosi o te sakramenty?


f ) Czy uproszczenie kanonicznej praktyki w rozpoznawaniu nieważności związku małżeńskiego może wnieść pozytywny wkład w rozwiązywanie problemów osób w powyższych sytuacjach? Jeśli tak to w jakiej formie?


g) Czy istnieje duszpasterstwo dla ludzi w powyższych sytuacjach? Opisz tę posługę duszpasterską? Czy takie programy istnieją na szczeblu krajowym i diecezjalnym ? W jaki sposób miłosierdzie Boże głoszone jest wśród par w separacji i osób rozwiedzionych żyjących w nowych związkach i jak w praktyce Kościół wspiera ich na drodze wiary?


5. Kwestia związków osób tej samej płci


a) Czy w Twoim kraju istnieje prawo państwowe uznające związki cywilne osób tej samej płci i czy są one zrównywane w jakikolwiek sposób z małżeństwem?


b ) Jaki jest stosunek Kościołów lokalnych wobec państwa jako promotora cywilnych związków między osobami tej samej płci oraz wobec osób zaangażowanych w tego typu związki?


c ) Jakie działania duszpasterskie można podjąć w stosunku do osób żyjących w związkach homoseksualnych?


d ) W przypadku związków osób tej samej płci, które adoptowały dzieci, co może być zrobione w kwestii przekazywania wiary dzieciom?


6 . Edukacja dzieci w nieuregulowanych małżeństwach


a) Jaki jest szacunkowy stosunek dzieci i młodzieży ze związków nieuregulowanych w stosunku do tych, które urodziły się i wychowują w rodzinach o uregulowanym statusie?


b ) W jaki sposób rodzice w takiej sytuacji zwracają się do Kościoła? O co pytają? Czy proszą o sakramenty, czy chcą tylko katechezy i ogólnego nauczania religii?


c ) W jaki sposób poszczególne Kościoły próbują sprostać potrzebom rodziców w kwestii zapewnienia dzieciom edukacji chrześcijańskiej?


d ) Jaka jest praktyka sakramentalna w takich przypadkach: przygotowanie, udzielanie sakramentu oraz towarzyszenie w sakramencie?


7 . Otwartość małżonków na życie


a) Jaką wiedzę mają chrześcijanie na temat odpowiedzialnego rodzicielstwa w świetle nauki Humanae vitae ? Czy są świadomi tego, jak moralnie oceniać różne metody planowania rodziny? Co można zasugerować w tej kwestii duszpasterskiej?


b ) Czy ta nauka moralna jest akceptowana ? Jakie aspekty stwarzają najwięcej trudności parom akceptujących tą naukę?


c ) Jakie metody naturalne są promowane przez Kościoły lokalne, w celu pomocy małżonkom w praktykowanie nauczania Humanae vitae?


d ) Jakie są doświadczenie związane z tą dziedziną w praktyce sakramentu pokuty i uczestnictwa w Eucharystii?


e) Jakie różnice są widoczne w tym zakresie między nauczaniem Kościoła i edukacją świecką?


f ) W jaki sposób można wpierać większą otwartość na posiadanie dzieci? Jak można promować wzrost urodzeń?


8 . Powiązania między rodziną a osoba


a) Jezus Chrystus objawia tajemnicę i powołanie osoby ludzkiej . W jaki sposób  rodzina może być miejscem uprzywilejowanym dla urzeczywistniania tej prawdy?


b ) Jakie krytyczne sytuacje w rodzinie mogą w dzisiejszych czasach utrudniać spotkanie człowieka z Chrystusem?

c ) W jakim stopniu kryzysy wiary doświadczane przez ludzi mogą mieć wpływ na życie rodzinne?


9 . Inne wyzwania i propozycje


Jakie inne wyzwania lub propozycje dotyczące powyższych tematów uważasz za pilne i przydatne do rozważenia?

Przeczytaj o głównych założeniach projektu inicjatywy obywatelskiej „Stop aborcji"

Aktualności

Galeria

Pozostałe

Wielki Tydzień

google facebook بازی انفجار ترفند بازی انفجار بازی انفجار رایگان بازی انفجار شرطی آموزش پوکر آموزش پوکر آنلاین بهترین سایت پوکر برترین سایت پوکر پیش بینی ورزشی