Menu


W starożytnym języku łacińskim słowo: ADVENTUS oznaczało oficjalny przyjazd, odwiedziny dygnitarza państwowego po objęciu przezeń urzędu. Natomiast w języku reli-gijnym terminem tym określano coroczne przybywanie bóstwa do świątyni. W chrześcijaństwie od IV wieku Adwent oznacza przygotowanie do uroczystości Bożego Narodzenia; od XII wieku zaczęto podkreślać także aspekt przygotowania do ostatecznego przyjścia Jezusa, na końcu czasów.

Pierwsze ślady obchodzenia Adwentu spotykamy w liturgii hiszpańskiej i francuskiej. Poprzez post w określone dni tygodnia wierni mieli przygotować się do świętowania tajemnicy narodzenia Jezusa, czyli przyjścia Boga do ludzi. Kościół rzymski zaczął obchodzić Adwent od czasów papieża Grzegorza Wielkiego, w VI wieku. Wtedy też określono czas jego trwania na cztery niedziele poprzedzające Boże Narodzenie.

Współcześnie, jak mówią Ogólne normy roku liturgicznego i kalendarza, Adwent jest okresem przygotowania do uroczystości Narodzenia Pańskiego, przez którą wspominamy pierwsze przyjście Syna Bożego do ludzi. Równocześnie jest okresem, w którym przez wspomnienie pierwszego przyjścia Chrystusa kieruje się uwagę ku oczekiwaniu Jego powtórnego przyjścia na końcu czasów. Z obu tych względów Adwent jest okresem pobożnego i radosnego oczekiwania.

Czytania biblijne tego okresu zapowiadają przyjście Mesjasza, który wyzwoli człowieka z niewoli zła i uleczy jego rany. Emmanuel – Bóg z nami – otworzy dla ludzkości nową erę, erę Królestwa Bożego, królestwa miłości i pokoju. Wszystkie proroctwa Starego Testamentu wypełniły się w Jezusie Chrystusie. Jego przyjście zapowiadał Jan Chrzciciel wzywając do nawrócenia, czyli przemiany swojego życia, aby w ten sposób przygotować ludzkie serca na przyjęcie Zbawiciela. Maryja, pierwszoplanowa postać Adwentu, poprzez bezgraniczne zawierzenie i ufność staje się wzorem oczekiwania, czuwania i gotowości przyjęcia Chrystusa.

We współczesnym świecie, tak bardzo spieszącym się i głośnym, wydawać by się mogło, że trudno jest czuwać, trudno dostrzec przychodzącego Zbawiciela, trudno być radosnym. Dlatego liturgia Kościoła stwarza możliwość wyjścia z tego pędzącego w nieznane pociągu i pozwala zatrzymać się, by pomyśleć, by odkryć w przychodzącym Chrystusie rozwiązanie tego, co wydaje się nierozwiązalne, by uczynić możliwym to, co wydaje się niemożliwym. Roratnia Msza św. z płonącą adwentową świecą, adwentowe zamyślenia rekolekcyjne przypominają, że chrześcijanin to człowiek nieustannego Adwentu, czyli człowiek radosnego czuwania i oczekiwania na spotkanie z przychodzącym Zbawicielem, to człowiek zawierzenia i nadziei. To człowiek potrafiący wołać każdego dnia: Marana tha! – Przyjdź, Panie Jezu!

Liturgia Adwentu jest nieprzerwanym kantykiem nadziei. Chrześcijanin z nadzieją i radością oczekuje przyjścia Zbawiciela, dnia wyzwolenia. Prawdziwie adwentowej postawy uczą nas prorok Izajasz, Jan Chrzciciel i Maryja. Stają się również dla nas, adwentowymi przewodnikami.

Podczas czterech tygodni Adwentu, w czasie Mszy św. bardzo często czytane są fragmenty pochodzące z księgi proroka Izajasza. To bardzo słuszny wybór, gdyż jest on największym prorokiem zapowiadającym przyjście Mesjasza. Obdarzony głęboką wiarą i wielką mocą ekspresji poetyckiej służby Bogu i swojemu narodowi, który przeżywał wtedy trudne chwile, prorok nie lęka się nazywać zła i niesprawiedliwości po imieniu, nie obawia się karcić za niewierność wobec Boga. Z drugiej jednak strony udręczonemu narodowi daje radość i nadzieję. 

W pięknych obrazach zapowiada czasy mesjańskie, czas Bożego królowania, czas odnowy dla człowieka i dla całej natury. Będzie to czas pokoju, miłości, radości i bezpieczeństwa. Jeżeli człowiek zaakceptuje Boże panowanie nad sobą, będzie miał pełny udział w tych nowych czasach. W przychodzącym Królestwie drzwi otwarte są dla wszystkich, ale biletem wstępu będą: sprawiedliwość, prawość, wierność, prostota i pokora.

Św. Jan Chrzciciel, postać wybijająca się w Adwencie, jest również przewodnikiem surowym i radosnym. Jego życie miało charakter wybitnie pokutny, ale nie było w nim nuty smutku. Ten zwiastun Zbawiciela radował się słysząc głos Tego, którego poprzedzał i zapowiadał. Pustynne wołanie Jana Chrzciciela ma nas wyrwać z błogiego samozadowolenia: Nawróćcie się, bo bliskie jest królestwo niebieskie (Mt 3,2). Trzeba przygotować miejsce dla Zbawiciela.

Maryja towarzyszy nam przez cały Adwent. Jej rola w odsłanianiu Bożego planu zbawienia posiada wielkie znaczenie, ale jest jednocześnie całkowicie podporządkowana roli Jej Boskiego Syna. Maryja Adwentu to Maryja z wiarą i radością wypowiadająca: TAK, wobec przygotowanego dla niej przez Boga planu, służąca Bogu poprzez służbę ludziom, wielbiąca Boga za wielkie dzieła, których dokonuje dla zbawienia człowieka, całkowicie posłuszna woli Boga.

Adwent jest czasem nadziei i dlatego przywołujemy Maryję Pannę jako Matkę nadziei. Ona jako pierwsza w pełni doświadczyła odkupienia i przez to staje się nadzieją dla każdego człowieka. Tak jak my wszyscy była tylko człowiekiem, a dostąpiła wielkiej chwały w doskonałym zjednoczeniu z Bogiem. To są wyżyny ducha, na które powołany jest każdy człowiek. To jest cel i kres naszego ziemskiego pielgrzymowania, albo – mówiąc inaczej – Adwentu całego naszego życia. Nie traćmy więc czasu, bo bliskie jest Królestwo Boże, bliski jest czas zbawienia, czas przyjścia Chrystusa.

Adwent rozpoczyna się 1. Nieszporami 1. Niedzieli Adwentu i trwa do 1. Nieszporów uroczystości Narodzenia Pańskiego 25. grudnia. Trwa od 23. do 28. dni i obejmuje
4 kolejne niedziele. Dzieli się na dwie części:
A. dni do 16. grudnia włącznie – wspominając pierwsze przyjście Chrystusa kierujemy nasze myśli i serca ku radosnemu oczekiwaniu Jego powtórnego przyjścia na końcu czasów. Dni powszednie w tym okresie przyjmują wszystkie obchody wyższe rangą (tzn. wspomnienia dowolne, obowiązkowe, święta i uroczystości);
B. dni od 17. do 24. grudnia włącznie – czas bezpośredniego przygotowania do Narodzenia Pańskiego; w tym okresie w dni powszednie można obchodzić jedynie święta i uroczystości.

Zwornikiem tekstów liturgii adwentowej jest czytanie ciągłe księgi proroka Izajasza. Czytanie to obrazuje tęsknotę za wyczekiwanym Mesjaszem.

Niedziele Adwentu mają pierwszeństwo przed wszystkimi innymi obchodami liturgicznymi, nawet tymi w randze uroczystości. 1. Niedziela Adwentu przypomina nam o obietnicy powtórnego przyjścia Jezusa, 2. i 3. (zwana także GAUDETE ) mówią o postaci św. Jana Chrzciciela. Ostatnia, 4. Niedziela Adwentu skupia naszą uwagę na osobie Maryi – Matki Boga.

W czasie Adwentu przypada zawsze jedna uroczystość – 08. grudnia, obchodzimy uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny.

Przeczytaj o głównych założeniach projektu inicjatywy obywatelskiej „Stop aborcji"

Aktualności

Galeria

Pozostałe

Wielki Tydzień

google facebook بازی انفجار ترفند بازی انفجار بازی انفجار رایگان بازی انفجار شرطی آموزش پوکر آموزش پوکر آنلاین بهترین سایت پوکر برترین سایت پوکر پیش بینی ورزشی