Menu

W odpowiedzi na wywiad z minister Agnieszką Kozłowską-Rajewicz, w którym zanegowała ona istnienie przedszkoli, gdzie - zgodnie z założeniami teorii gender - chłopcy mieliby być przebierani za dziewczynki a dziewczynki za chłopców, Fundacja Mamy i Taty zainicjowała akcję pomocy w znalezieniu takiej placówki. Posłużyła się w tym celu zdjęciami z takich zajęć, umieszczonymi w galerii konkretnej Fundacji, tworzącej „Małe Przedszkola”. Wywiad z min. Kozłowską-Rajewicz został opublikowany dzisiejszej „Gazecie Wyborczej”.

Fundacja Mamy i Taty wskazuje na „Małe Przedszkola”, zakładane przez Fundację Edukacji Przedszkolnej. Od roku 2007 utworzyła ona 88 placówek przedszkolnych w 80. miejscowościach. Uczęszcza do nich 1 877. dzieci.

W tych placówkach nauczycielki korzystają ze scenariuszy zajęć, które znajdują się w „Poradniku dla nauczycieli. Jak stosować zasadę równego traktowania kobiet i mężczyzn”, napisanym przez Annę Dzierzgowską, Joannę Piotrowską i Ewę Rutkowską. Na stronach Fundacji Edukacji Przedszkolnej znajdują się także zdjęcia z takich zajęć. Na jednym z nich chłopiec w żółtej peruce i bibułkowej spódniczce odgrywa rolę pani fryzjerki, na innej fotografii - przebrany za kobietę - maluje nauczycielce paznokcie i nakłada jej na twarz makijaż.

 

Wspomniany poradnik zawiera dziewięć scenariuszy, wśród których najwięcej kontrowersji wzbudzają te, które zakładają zamianę ról i przebieranie się dzieci w ubrania przeciwnej płci.

I tak, scenariusz 6. „Księżniczki i rycerze” zakłada czytanie bajek z zamienionymi rolami. Na przykład Kopciuszek ma być chłopcem, którego z opresji ratuje księżniczka. Po lekturze nauczycielka ma pytać dzieci o to co wydaje im się w niej dziwne, jak się zachowywał chłopczyk a jak dziewczynka i jak się zachowują chłopcy i dziewczynki w realnym życiu. Padają też pytania o to kim dzieci chciałyby być i jakie stereotypy są niesprawiedliwe dla chłopców a jakie dla dziewczynek. Zaleca się, by ćwiczenie wykorzystane przed balem przebierańców i by zachęcać w ten sposób dzieci do tego, „by bardziej odważnie i mniej stereotypowo wybierały postacie, za które chcą się przebrać - np. dziewczynka mogłaby być piratem” (cytat ze scenariusza).

Scenariusz 7. „Odważne dziewczynki i wrażliwi chłopcy” - zakłada czytanie opowiadania Astrid Lindgren „Ronja, córka rozbójnika”, gdzie główna bohaterka jest odważna a towarzyszący jej chłopiec wrażliwy. Dzieci mają potem rozmawiać o cechach dziewcząt i chłopców oraz o tym jak powinni się oni zachowywać.

Scenariusz 9. „Gender quiz” zakłada zabawę w przebieranie się. Nauczycielka ma wybrać z grupy kilkoro dzieci i wyjść z nimi do drugiego pokoju, gdzie dzieci mają wybrać, jako osoby której płci wrócą do klasy. Mają do dyspozycji rekwizyty: m.in. peruki, sukienki, czapkę bejsbolówkę. Po powrocie do klasy, pozostałe dzieci mają odgadywać kim są te przebrane. Rozmowa ma dotyczyć następnie tego jak poprzez ubiór i fryzurę wyraża się płeć. A także jak męskie i damskie fryzury oraz stroje zmieniały się na przestrzeni dziejów i jak wyglądają stroje kobiet i mężczyzn współcześnie, zależnie od kraju i kultury, w jakiej żyją.

Korzystanie z tych scenariuszy zajęć Fundacja tłumaczy tym, że „każdy projekt współfinansowany przez Unię Europejską musi zawierać elementy związane z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn”.

„W przedszkolach jeden raz w miesiącu odbywają się zajęcia, których celem jest wspieranie równości szans. Scenariusze tych zajęć przygotowują nauczycielki z poszczególnych placówek tak, aby były one dostosowane do wieku oraz potrzeb rozwojowych dzieci. Rodzice przystępujący do projektu są szczegółowo informowani, że takie zajęcia będą odbywać się w przedszkolu i często sami biorą w nich udział” - czytamy w oświadczeniu Fundacji Edukacji Przedszkolnej, umieszczonym na jej stronach.

Fundacja Mama i Tata zachęca, by link prowadzący do tej galerii: http:// maleprzedszkola.pl/Piotrowice/Galeria/Zajecia-z-rownosci-plci przesyłać na adres mailowy minister Agnieszki Kozłowskiej-Rajewicz Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

„Chcielibyśmy, żeby Pani Minister miała świadomość, że jej działania niepokoją nie tylko nas ale setki tysięcy a być może i miliony polskich rodziców” - zaznaczają organizatorzy akcji.

Warto przypomnieć, że o stosowanym w Polsce programie edukacji przedszkolnej, w którym chłopcy przebierani są za dziewczęta - pisała „Gazeta Wyborcza” z 7. września 2013 r. w artykule pt: „Przedszkola Równości: Ala jest chłopcem, a Jaś dziewczynką”, autorstwa Justyny Sucheckiej. Czytamy w nim m. in., że „Chłopcy odgrywają role dziewczynek. Malują paznokcie, ubierają blond peruki, wiążą kokardki - to przykład scenariusza zajęć dla przedszkolaków, na których najmłodsi mają rozmawiać o równości. Jednego z kilkudziesięciu zawartych w podręczniku”. Dalej znajduje się informacja, że program taki jest realizowany na terenie 86. przedszkoli w naszym kraju.

Przeczytaj o głównych założeniach projektu inicjatywy obywatelskiej „Stop aborcji"

Aktualności

Galeria

Pozostałe

Wielki Tydzień

google facebook بازی انفجار ترفند بازی انفجار بازی انفجار رایگان بازی انفجار شرطی آموزش پوکر آموزش پوکر آنلاین بهترین سایت پوکر برترین سایت پوکر پیش بینی ورزشی